Lietuvoje gali atsirasti mokami keliai. Iki metų pabaigos valdžia planuoja suskaičiuoti, kiek kainuos už verslininkų pinigus nutiesti keturis kelius Klaipėdos, Zarasų, Kauno rajonuose ir kiek žmonės turėtų kiekvieną kartą jais važiuodami tiems verslininkams mokėti.
Specialistai kritikuoja, kad valdžia kiša ranką į žmonių kišenes užuot keliams remontuoti skyrusi visus pinigus, kuriuos vairuotojai sumoka per degalų akcizą.
Net už kelius atsakinga įmonė pripažįsta – Lietuvoje 4 iš 10 kelių yra blogos arba labai blogos būklės. Nors trūksta pinigų seniems keliams remontuoti, Susisiekimo ministerija planuoja tiesti naujus už verslininkų pinigus.
Iki metų galo įsivertinsime Kauno, Klaipėdos, Zarasų aplinkkelio investicinių projekto paruošimo galimybes bei 130 kelio Kaunas-Prienai įgyvendinimo galimybes“, – teigia „Via Lietuva“ generalinis direktorius Marius Švaikauskas.
Ministerija planuoja verslininkams leisti už savo pinigus nutiesti beveik 7 kilometrų pietinį Klaipėdos aplinkkelį. Zarasų aplinkkelis driektųsi apie 9 kilometrus, o Kauno vakarinis aplinkkelis – apie 16 kilometrų.
Susisiekimo ministras ir kai kurie politikai Seime siūlo, kad už naują kelią, kurį pastatytų verslininkai arba Susisiekimo ministerijai priklausanti bendrovė „Via Lietuva“, susimokėtų visi juo važiuojantys vairuotojai – kelias būtų mokamas, kaip kai kuriose užsienio valstybėse.
„Mokami keliai turėtų būti tie, kuriems yra alternatyva, kaip pavyzdį galiu pateikti kad ir „Via Balticos“ kelią, kuris praeina pro Kėdainius, iki Kėdainių yra ir kitas kelias, dabar jis baigtas rekonstruoti, kuriuo būtų galima puikiai pasiekt ir Kėdainius, jeigu nenori važiuot mokamu keliu“, – sako Seimo ekonomikos komiteto pirmininkas Kazys Starkevičius.
Vardina galimas kainas
Pavyzdžiui, kaimyninėje Lenkijoje nuvažiuoti motociklu 255 km Konino-Sviecko autostrada kainuoja 14 eurų, o lengvuoju automobiliu – 24 eurus. Kilometras važiuoti mokamais Lenkijos keliais lengvuoju automobiliu gali kainuoti nuo 5 iki 13 centų, priklausomai nuo autostrados.
Kiek tektų mokėti už kiekvieną nauju keliu nuvažiuotą kilometrą Lietuvoje, ministerija dar nesuskaičiavo, o Starkevičius turi savo variantą.
„100 kilometrų gali iki trijų eurų“, – sako K. Starkevičius.