Nuo kitų metų pradžios degalai Lietuvoje vėl brangs ir tai toli gražu ne paskutinis brangimas, įspėja rinkos ekspertai.
Pasak jų, per artimiausius 6 metus dyzelino kaina gali siekti 3 eurus už litrą.
Esą pagrindinės kainų kilimo priežastys – Lietuvos valdžios institucijų sprendimas paskubomis ir beatodairiškai sekti Europos žaliuoju kursu bei akcizų didinimas siekiant papildyti valstybės biudžetą.
Branginti degalus įpareigoja įstatymu
„Valstybė yra įstatymu patvirtinusi tikslą iki 2030 m. sumažinti naftos degalų vartojimą 39 proc., tokiu būdu įgyvendindama savo tarptautinius įsipareigojimus mažinti CO2 išmetimus ir didinti Lietuvos bei ES energetinę nepriklausomybę nuo naftos importo.
Todėl valstybė tiek įvairiais skatinimo-subsidijavimo būdais, tiek aplinkosauginiais mokesčiais siekia, kad ir jos piliečiai bei verslo įmonės būtų tuo suinteresuoti“, – tvirtina Lietuvos atsinaujinančių išteklių energetikos konfederacijos prezidentas Martynas Nagevičius.
Mokesčiai degalams yra dideli dėl dviejų priežasčių: pirma, norint papildyti valstybės biudžetą, ir antra, siekiant skatinti tiek verslininkus, tiek vartotojus mažinti naftos degalų vartojimą.
„Kad ir kaip būtų keista, žiūrėdami į degalų kainą degalinėse vartotojai pamiršta, kad apie 50 proc. jos sudaro mokesčiai valstybei: akcizas ir pridėtinės vertės mokestis“, – sako Lietuvos inovatyvios energetikos ir prekybos asociacijos (LIEPA) vadovė Kristina Čeredničenkaitė.
Galiausiai kainą lemia ir mokesčių taisyklės, kurias nustato valstybinės institucijos bei Europos Komisijos, ypač Žaliojo kurso, direktyvos.
Nuo kitų metų degalų kainos augs
K. Čeredničenkaitė pažymi, kad ypač dabar reikšmingas kainai yra Lietuvos valdžios institucijų sprendimas paskubomis sekti minėtu Europos žaliuoju kursu.
Pasak pašnekovės, remiantis jau priimtais teisės aktų pakeitimais, nuo Naujųjų dyzelinas turėtų brangti apie 0,16 euro už litrą, o benzinas – 0,08 euro už litrą.