Parduotuvėse – mokestis už „nuodėmę“: netrukus keisime įpročius apsipirkdami?

Nuo kitų metų Lietuvoje įsigalios naujas vadinamasis „cukraus mokestis“ – visi saldinti nealkoholiniai gėrimai bus apmokestinti akcizu. Tai – vienas didžiausių pokyčių, sukrėtusių tiek gamintojus, tiek prekybininkus. Kol politikai džiaugiasi papildomomis biudžeto lėšomis, verslas perspėja apie chaosą ir nežinią, o gyventojai jau dabar svarsto – ar verta už saldų gėrimą mokėti brangiau?


Ar tai tik dar vienas būdas papildyti biudžetą?

Kaip ir su visais vartojimo mokesčiais, rizika, kad mokestinė našta nuguls ant pirkėjų pečių – itin didelė“, – portalui tv3.lt sakė „Artea“ banko ekonomistė Indrė Genytė-Pikčienė.

Pasak jos, cukraus mokestis turėtų ne tik surinkti pinigų, bet ir keisti gyventojų elgseną – skatinti vartoti mažiau saldžiųjų gėrimų. Tačiau ar tikrai tai reikalinga Lietuvoje?

„Pagal Eurostat 2019 m. duomenis, net 76 proc. lietuvių saldintų gėrimų nevartoja visai arba tai daro itin retai. Tai – vienas geriausių rezultatų visoje Europos Sąjungoje. Tad, gal vietoje mokesčio pakaktų švietimo?“ – retoriškai klausia ekonomistė.


Indulgencija už „nuodėmę“

Tai tarsi indulgencija už nuodėmę – sumoki ir tavo sąžinė rami“, – šmaikštauja „Luminor“ banko ekonomistas Žygimantas Mauricas.

Jis sako, kad kitose šalyse tokie mokesčiai dažniausiai nesumažina vartojimo, o tampa patogiu būdu surinkti papildomas pajamas.

„Žmonės sako: taip, nusidėjau – išgėriau saldaus gėrimo, bet sumokėjau mokestį. Mea culpa, sąžinė švari“, – priduria ekonomistas.


„Citadele“ banko ekonomistas Aleksandras Izgorodinas sutinka – saldintų gėrimų kainos tikrai kils, tačiau tai nebus katastrofiška.

„Atsižvelgiant į sparčiai augančius atlyginimus, gyventojų perkamoji galia leis šį mokestį „sugerti“. Bet gamintojai akcizo naštą tikrai perkels vartotojams“, – teigė jis.

Tuo metu KTU profesorius Vytautas Snieška įspėja: pradžioje gėrimų vartojimas gali sumažėti, tačiau ilguoju laikotarpiu žmonės vėl grįš prie senų įpročių. „Pramonei tai bus skausmingas šokas“, – sako jis.


Verslas kalba atvirai: nežinomybė – milžiniška.
„Praėjo daugiau nei du mėnesiai nuo įstatymo priėmimo, tačiau vis dar nėra aiškios tvarkos, kaip realiai surinkti šį mokestį“, – pabrėžia asociacijos „Lietuvos gėrimai“ direktorė Gintė Levišauskaitė.

Įmonės net nežino, kaip ir kada registruotis akcizo mokėtojais, kokius duomenis teikti, ar kainas nurodyti su akcizu, ar be jo.

Laiko pasiruošti – praktiškai nebeliko. Sistemos pakeitimai trunka mėnesius, o mes net nežinome, ką turime keisti“, – sako „Eckes-Granini Baltic“ marketingo direktorius Vidas Komparskas.

Dėl šios priežasties pramonės atstovai prašo nukelti įstatymo įsigaliojimą bent iki 2027 m. – kitaip, jų teigimu, šalis rizikuoja turėti „chaotišką startą“.


Kiek brangs saldūs gėrimai?

Pagal naująją tvarką:

  • Gėrimai su 2,5–8 g cukraus / 100 mlbrangs apie 9 ct/litrui,

  • Daugiau nei 8 g cukraus / 100 mlbrangs 25 ct/litrui,

  • Koncentratai – net 1,27 euro už litrą.

Pajamos iš šio mokesčio bus skiriamos gynybos finansavimui, tačiau ekspertai atkreipia dėmesį – tai tik lašas biudžeto jūroje, kuris realiai situacijos nekeis.

Įdomybės.lt