Tarpmiestiniame „Kautros“ autobuse įvyko incidentas – vairuotoja šiukščiu elgesiu išgąsdino kurčią keleivį. Pastarasis kreipėsi į Lygių galimybių kontrolieriaus tarnybą, kuri nustatė, jog prie žmogaus buvo priekabiauta negalios pagrindu.
Lygių galimybių kontrolierę pavaduojanti vaiko teisių apsaugos kontrolierė Edita Žiobienė įspėjo bendrovę „Kautra“ ir rekomendavo keisti keleivių aptarnavimo taisykles, papildyti jas nuostatomis, kaip darbuotojai turėtų bendrauti su įvairias negalias turinčiais keleiviais.
Išsigando, kad išmes iš autobuso
Kaip skunde Tarnybai teigė pareiškėjas, praėjusių metų pabaigoje jis stotelėje įlipo į tarpmiestinį autobusą ir paprašė vairuotojos parduoti bilietą. Dėl klausos negalios vyras negali bendrauti šnekamąja kalba, tad parodė mobiliajame telefone iš anksto parašytą tekstą.
„Kelis kartus pabaksnojau pirštu į ekraną, rodydamas, jog norėčiau įsigyti bilietą su nuolaida, bet vairuotoja tik kažką piktai kalbėjo, o veido mimikomis demonstravo nepasitenkinimą. Tiesiog liejo piktas emocijas. Po kelių bandymų bilietą visgi gavau ir pustuščiame autobuse užemiau galines laisvas vietas“, – pasakojo keleivis.
Autobusui pajudėjus, vyras netrukus užsnūdo. „Miegojau užsimetęs striukę, kepure užsidengęs akis, kuprinę pasidėjęs po galva, kojos buvo likusios ant grindų.
Tada buvau šiukščiai pažadintas, vairuotoja purtė mane už rūbų, kažką rėkaudama ir piktai rodydama pro langą. Supratau, jog esame stotelėje ir išsigandęs pagalvojau, kad mane tiesiog nori išmesti iš autobuso“, – skunde dėstė vyras su klausos negalia.
Nors vairuotoja po kurio laiko pasišalino, o kelionę tęsėsi, keleivis dėl šios situacijos patyrė didelį stresą. „Kelionė buvo išties nemaloni, visą laiką jaučiausi įsibaiminęs ir pažemintas, o to priežastis buvo mano negalia“, – tvirtino kurčiasis.
Rekomendavo keisti aptarnavimo taisykles
Atlikdama tyrimą, Lygių galimybių kontrolieriaus tarnyba kreipėsi į keleivių pervežimo įmonę „Kautra“. Jos atstovai apgailestavo dėl šios situacijos, bet patikino, jog netaiko diskriminacijos keleivių atžvilgiu.
Pati vairuotoja neigė, jog elgėsi šiukščiai, tiesa, ji patvirtino, jog iš pradžių nesuprato įlipusio keleivio gestų. Taip pat ji pripažino, kad pažadino miegantį keleivį, to priežastis – esą jis buvo neprisisegęs saugos diržo, o jo kojos buvo užkeltos ant sėdynės.
Tarnybos teisininko Karolio Čepo pastebėjimu, vairuotoja turėjo teisę ir pareigą užtikrinti saugumą autobuse, tačiau pasirinktas būdas tai padaryti – purtymas suėmus už rūbų – yra pakankamai šiurkštus, ypač – bendraujant su kurčiuoju.